Rabatt- und Direktverträge - Vertragsmanagement aus Sicht der Krankenkassen
Arzneimittelverträge sind das Instrument des selektiven Kontrahierens im Bereich der ambulanten Arzneimittelversorgung. Sie bieten die Möglichkeiten, Kosten zu senken, neue Märkte zu erschließen und die Versorgungsqualität zu verbessern. Das Gesamtpotenzial von Rabattverträgen wurde bisher nicht gehoben. Hier sind alle Beteiligten aufgefordert, sich einzubringen, neue Vertragsformen zu entwickeln bzw. bestehende Verträge bedarfsgerecht anzupassen.
Rebate Contracts - Contract Management from a German Health Insurance Company‘s Point of View
Selective contracts between statutory health insurances and pharmaceutical companies are an effective steering tool for prescription drug use in outpatient care. These contracts provide opportunities to lower costs, to open up new markets and to improve the quality of care. Until now the potential of discount contracts has not been fully exploited. All parties concerned should cooperate in order to develop new types of contracts and to further adjust existing contracts according to specific needs.
Arzneimittelverträge, selektives Kontrahieren, Kostensenkung, Qualitätsverbesserung, Prozessoptimierung, Innovationsförderung, Compliance, risk share, Mehrwertvertrag, Wirtschaftlichkeit, Preisfindung, Ausschreibung, Prescription drug contracts, selective contracting, cost reduction, quality improvement, process enhancement, promotion of innovation, compliance, risk sharing, added value contract, efficiency, pricing, competitive bidding
Prof. Dr. h.c. Herbert Rebscher, Dr. Christina Sewekow, Bernd Ziesemer