Patientengewichtete Endpunkte: Conjoint Analyse (CA) versus Analytic Hierarchy Process (AHP)
Abstract
Beide Verfahren, Conjoint Analyse (CA) und Analytic Hierarchy Process (AHP), werden zur Erhebung von Patientenpräferenzen (hier Priorisierung und Gewichtung von Endpunkten) eingesetzt. Über ihre theoretische Verortung hinaus (ökonomische Nutzentheorie versus deskriptive Theorie) unterscheiden sie sich hinsichtlich des zugrundegelegten Modells (additives Teilwertmodell versus gewichtetes additives Nutzenmodell), methodischen Ansatzes (de-kompositionell versus kompositionell), Bewertungsprozesses (holistisch versus Paarvergleiche), methodischer Schwächen (kognitive Überforderung versus unrealen Entscheidungssituationen) und des Ressourcenaufwands (umfangreich versus gering) nicht unerheblich. CA kann bezogen auf a priori Annahmen zu widersprüchlichen Ergebnissen führen, AHP leidet unter dem so genannten Rank Reversal. Sie generieren allerdings in vergleichenden Studien durchaus ähnliche Ergebnisse und besitzen je nach Fragestellung ihre Vor- und Nachteile.
Patient-weighted endpoints: Conjoint Analysis vs. Analytic Hierarchy Process
Both techniques, Conjoint Analysis (CA) and Analytic Hierarchy Process (AHP), are used to elicit patient preferences (in this case to prioritize and weight endpoints). Beyond their theoretical basis (economical utility theory versus descriptive theory) they differ significantly concerning the underpinned model (additive partial utility model versus versus weighted additive utility model), the methodological approach (decompositional versus compositional), the assessment process (holistic versus pair-wise comparisons), methodological weaknesses (excessive demand of cognition versus unreal decision scenarios) and the resource use (extensive versus low). CA may lead in relation to a priori assumptions to conflicting results. The AHP’s drawback is a possible rank reversal. Both techniques are generating in comparing studies quite similar results and show depending on the research question they are used pros and cons respectively.
Keywords
surrogates, surrogate endpoints, patient-centered outcomes, benefit, shared decision making, personalized medicine, patient rights, prevention
Dr. rer. biol. hum. Ch.-Markos Dintsios, MPH
Zitationshinweis (Zitationshinweis:Dintsios, C.: Patientengewichtete Endpunkte: Conjoint Analyse (CA) versus Analytic Hierarchy Process (AHP)“. In: KongressSpecial 01/13/Monitor Versorgungsforschung" (MVF), S. 16 ff.)